De geschiedenis van vliegbasis Volkel periode 1940 – 1952

Vooraf
Luftwaffe 1935-1945 Een diepgaande blik op de Duitse luchtmacht (Luftwaffe) tijdens de Tweede Wereldoorlog, Alle gebruikte vliegtuigen, zoals Arado Ar 196, Fieseler Fi 103 V-1 vliegende bom, Junkers Ju 52 en Messerschmitt Me 262 , ontwikkelingsgeschiedenis, combat service, technische informatie en foto’s. In 1939 tot 1940 de Luftwaffe hielp het Duitse leger aan verbazingwekkend snelle succes in zowel Oost-als West-Europa, maar niet in geslaagd om de controle over het luchtruim boven Groot-Brittannië te winnen. Later, ondanks haar inspanningen, kon niet verhinderen dat de nederlaag van Duitsland, hetzij bij dag of bij nacht, als gevolg van voortdurende geallieerde bombardementen op Duitse fabrieken en steden door een numeriek overweldigende kracht van bommenwerpers gevestigd in Engeland. Dit ging gepaard met de vooruitgang van de Sovjet-legers uit het Oosten, als nummers van de beschikbare Duitse vliegtuigen afgenomen in het gezicht van de steeds groeiende aantallen van de Sovjet-vliegtuigen. De Luftwaffe was echter opmerkelijk bij de invoering van de ’s werelds eerste straaljager en’ s werelds enige raket aangedreven jachtvliegtuig in actie tijdens de oorlog.

Het begin van vliegveld Volkel.
Februari 1941 de eerste landing van de Luftwaffe eenheid met een viertal 2 motorige BF 110C Messerschmitt nachtjagers ze verblijven enkele weken daarna volgt uitbreiding.In 1943 wordt het een volwaardig vliegveld genaamd ‘Viegerhorst’van de Lufwaffe.

In 1943 komt de II.gruppe der jagdgeschwader 26 naar Volkel met 50 jachtvliegtuigen van het type Focke Wulf FW 190 en worden ingezet tegen de Amerikaanse bommewerpers. na enige weken vertrekken ze alweer naar Frankrijk.

 

 

Begin november komen 16 Messerschmitt Me-109G (ook genaamd de Bf 109) dagjagers van de III. Gruppe van Jagdgeschwader 1 op Volkel aan; op latere datum volgt nog een aantal vliegtuigen. krijgen als taak de Amerikaanse jachtvliegtuigen, die de bommenwerpers begeleiden, aan te vallen en weg te lokken van de bommenwerpers. Deze eenheid blijft tot eind februari 1944 bij daglicht operationele vluchten uitvoeren vanaf Volkel; in december 1943 en februari 1944 aangevuld met de I. en II. Gruppe van Jagdgeschwader 3.

 

**************************************************************************
Bf 109 Messerschmitt documentaire (van dit type bestaat er nog 1 van)

***********************************************************************

In mei 1944 komt de III. Gruppe van Nachtjagdgeschwader 2 (III./NJG 2) naar Volkel. De commandant, Hauptmann Ney, beschikt over 2 Staffeln Junkers Ju 88 nachtjagers, die uitgerust zijn met de nieuwste radar- en peilapparatuur. Hiermee worden ’s nachts de overvliegende Britse bommenwerpers onderschept. De geallieerden nemen echter tijdig preventieve maatregelen, wanneer een Ju-88, afkomstig van Volkel, per abuis landt in Engeland en de RAF dit vliegtuig nauwkeurig onderzoekt. Het blijkt later voor de Luftwaffe een gevoelig verlies te zijn. Na het zware bombardement van de RAF op 15 augustus 1944 verlaten de nachtjagers Volkel.
Meer geschiedenis vliegerhorst Volkel bekijk uitgebreide informatie> Bulletin 034 Vliegveld Volkel delen 1/8
Published by Webmaster SGLO on 2 June 1978

Meer over de Junker Ju 88 A-B Bommenwerper

Later
Beschietingen van vliegveld volkel 15-08-1944
beschieting vliegveld Volkel 15-08-1944

Nissenhutten A kamp (artillerie-kamp) In gebruik van 1 nov, 1946 tot 3 maart 1952
Nissenhutten A kamp (Artillerie-kamp) eind 1945

Marinierskamp Volkel

.
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

 

 

Vliegvelden tijdens de tweede wereldoorlog o.a. Volkel IVM filmpjes >Volkel B80

Aanleg vliegvelden plaats en datums
197 Squadron was stationed at the following airfields:
Drem, East Lothian                             from         25.11.42
Tangmere, Sussex                               from           28.3.43
Manston, Kent                                     from           15.3.44
Need’s Oar Point, Hants.                   from          10.4.44
Hurn, Hants.                                        from            2.7.44
B 15, Normandy                                   from            9.7.44
B 3, Normandy                                     from          15.7.44
Manston, Kent                                     from            2.9.44
B 51 Lille, France                                 from           11.9.44
B 70 Antwerp, Belgium                      from          2.10.44
B 89 Mill, Holland                              from            8.2.45
B 105 Drope, Germany                      from           16.4.45
B 111 Ahlorn, Germany                      from          30.4.44
R 16 Hildesheim, Germany              from             8.6.45

Een deel van de nederlandse airstrips aangelegd en of op bestaande vliegvelden voor en tijdens de oorlog WO2

B.77 Gilze-Rijen (1910)* geschiedenis
B.78 Eindhoven (1932)* geschiedenis 
B.79 Woensdrecht (1934)* geschiedenis
B.80 Volkel * geschiedenis
B.82 Keent bij Grave geschiedenis
B.84 Rips geschiedenis
B.85 Schijndel geschiedenis
B.86 Helmond geschiedenis
B.88 Heesch geschiedenis
B.89 Mill geschiedenis uitgebreid
B.91 Malden Kluis geschiedenis
B.93 Valkenburg bij Katwijk ZH (1939)* geschiedenis 
B.95 Teuge (1936)* geschiedenis
B.97 Schiphol (1916)* Fliegerhorst 561. geschiedenis schiphol
B.106 Enschede/Twente (1910)*  geschiedenis
Y.55 Venlo-Herongen 1913 geschiedenis

De met een sterretje gemarkeerde airstrips zijn hun functie na de oorlog
blijven behouden. De meesten zijn aangelegd door de Duitsers.

10 mei 1940-De Duitsers vallen binnen!

Comments are closed.