Langenboom voor en tijdens de 1939-1945

Barakken in Langenboom voor de mobilisatie 1939



Het gevecht bij Mill 10 en 11 mei 1940

Vliegveld B89 nabij Langenboom

Crash van de Dakota  KG 579 gevecht boven Langenboom

Beeldbank

Veel foto’s van vernielingen in Mill  mei 1940 en langenboomseweg. Bron; NIOD

Aanleg peel-raamstelling nabij defensie kanaal

.
De voorbereidingen 1939 beelden van de opbouw van de Peel-Raam stelling
(beelden te vinden tussen 16.58 en 18.30 min,)
de aanval in mei 1940 en de verongelukte pansertrein. Ook beelden na de aanval op Rotterdam.

Stellingen bij Langenboom en Mill

Bronnen: Zuidfront
Peel-Raamstelling-afstemming
Peel-Raamstelling-Ontruiming
Zuid-Willemsvaart-voorspel
Zuid-Willemsvaart-doorbraak
Maaslinie
Peel-Raamstelling
Mill-Langenboom
Peel-Raamstelling-elders

 

 

Hoe het begon.
De Slag bij Mill is de boeken ingegaan als een van de hevigste slagen in de meidagen van 1940, en dat was het ook. Dat was niet alleen vanwege de ontwikkeling van aanzienlijke onderdelen en middelen op een klein gebied, maar ook vanwege het feit dat er werkelijk een belangrijk tactisch-strategisch doel lag voor de aanvaller. Die zou namelijk na doorbraak van de Peel-Raamstelling geen enkele voorbereide verdediging meer voor zich vinden tot aan Rotterdam!

De Slag bij Mill was mogelijk ook de bloedigste slag in de meidagen als het aankomt op een gelijke vergelijking met elders. Nergens zouden zoveel verdedigers en aanvallers uitgeschakeld worden door sneuvelen of verwondingen binnen een dergelijk kort tijdsbestek en op zo’n klein oppervlak. Slechts de gevechten op 13 mei 1940 om de stoplijn op de Grebbeberg zijn vergelijkbaar wat dat aspect betreft. Voor een uitgebreid verslag van de hevige gevechten oa in de Langeboomse weg. Klik op Bron Zuidfront Holland. voor meer info.

Doorbraak bij Mill.
Rond 12.00 u. bereikten Duitse troepen de Peel-Raamstelling bij Mill. Men ontdekte de ontspoorde pantsertrein. Verscheidene kleine infantrie-aanvallen werden afgeslagen, door de kazemattenlinie. Hun artillerie was nog niet gearriveerd, over de Maas moesten eerst noodbruggen worden geslagen. Wel had men de beschikking over anti-tankgeschut, waarmee ze de bezetting van een aantal kazematten wisten uit te schakelen. Dat deze bunkers dit wapen niet konden weerstaan wisten ze, nadat Duitsland proeven had gedaan met dergelijke bunkers in Tsjechoslowakije, in Sudetenland.

’s Avonds na 18.00 u volgde een grote ‘Stuka-aanval’, die vooral een klap was voor het moreel van de Nederlandse soldaten. De inmiddels gearriveerde Duitse artillerie leidde de massale aanval in. Twee Duitse Divisies stormden naar voren. Ze gebruikten planken en balken om over het Defensie-kanaal te komen, of bereikten wadend de overkant. Ondanks zware verliezen aan Duitse zijde brak men rond 20.40 u. door de stelling. Een uur later kon men de pantsertrein ontzetten. Een peloton Nederlandse huzaren wist de doorgebroken vijand te stoppen. Ondertussen waren alle noordelijk en zuidelijk van Mill uitgevoerde aanvallen afgeslagen. Kolonel Schmidt, bevelhebber van Noord-Brabant, besloot zijn troepen toch terug te nemen op de Zuid-Willemsvaart in de nacht van 10 op 11 mei. Het definitieve vallen van de stelling kon niet lang meer uitblijven. Terwijl sommige onderdelen die nacht vochten in hun kazematjes, marcheerde een ander deel naar Den Bosch. Desondanks boden verschillende kazematten op 11 mei nog steeds hevig verzet. De Duitsers dachten het 3e legerkorps verslagen te hebben met onderdelen van de Lichte Divisie, maar dit korps was inmiddels in de Waal-Lingestelling gearriveerd. De stelling had voldaan, maar de menselijke en materiële schade was groot; dertig Nederlandse militairen waren gesneuveld, 51 boerderijen, 33 woningen en een fabriek in Mill waren vernield.
klik voor meer info op

Foto onder 1940 de vernielingen van de  boerderij Hannus vd Linden aan de dorpsstraat  in Langenboom
1940meivlnr TienvdLinden HelmvdLinden,AnnavdLinden,MinavdLinden,GustvdLinden,MarietjevdLinden
mei1940 Hannus(Kloasen)vdLinden bij afgebrande boerderij

11

 

De Geschiedenis van vliegveld Volkel 1941 klik hier voor uitgebreide informatie 

 

Nederland in oorlog de opkomst en de ondergang van de nazi’s (klik op foto)

.

Meer D-Day Documantaire  

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.Voor meer info klik hier

Lancaster

Foto boven en onder een neergestorte Lancaster Mark II D5647 in de oranjeboonstraat van centrum Mill 12 juni 1943.

Crash Lancaster

Vliegveld B89 (nu de kuilen) bommenwerpers en jagers van de geallieerde zie hier

Crash van de Dakota  KG 579 klik hier voor een uitgebreid verhaal een DC3 vliegt met een brandende motor over Langenboom en stort neer op vliegveld Volkel.

Dakota in brand

.

Operatie Market Garden Klik hier of op de foto voor meer informatie (rijksweg)

Websitewegnaardebevrijding
Geallieerde troepen passeren de Kleine Elft bij Reek, 21  september 1944. (foto: Leo van den Bergh, collectie Stadsarchief Oss)
De bevrijding koningklijk bezoek klik hier of op de foto voor meer info en hier

 

Na de oorlog 24 juli 2010
Monument “Monument voor Nederlandse Militairen” van Cees Braat, ter nagedachtenis aan de kanonniers van de IIIde afdeling van het 20ste Regiment Artillerie, die in de slag om Mill op 10 mei 1940 een Duitse aanval afsloegen, op de hoek van de Dellenweg en de Zeelandsedijk in Langenboom.

*”Mobilisatie” Heemkundekring Langenboom
*”Inval 10 mei 1940″ Heemkundekring Langenboom
*”Langenboom in de 2e W.O.” Heemkundekring Langenboom
*”Langenboom bevrijd” Heemkundekring Langenboom
*”Vliegveld op de heide” Heemkundekring Langenboom

Comments are closed.